Belang van werkplezier

Werkplezier is het genoegen dat medewerkers tijdens het werk hebben en de voldoening die ze uit het werk halen. Hoe meer voldoening een medewerker uit het werk haalt, hoe leuker een medewerker het werk vindt, hoe meer werkplezier de medewerker ervaart. Werkplezier kun je daarmee zien als een voorwaarde voor een gezonde organisatie.

Factoren die leiden tot werkplezier en de voldoening, die werknemers uit het werk halen, zijn divers, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: het draagt bij aan het creëren van een gezonde, prettige en veilige werkomgeving.

Vergroten van het werkplezier

De rol van de werkgever is van belang als het gaat om werkplezier. Zonder werkplezier raakt de energie van medewerkers sneller op en zien we dat medewerkers de organisatie sneller verlaten of dat medewerkers uit vallen met een burn-out of andere (werkgerelateerde) klachten. De meeste medewerkers kunnen prima tegen (lichte) werkdruk en hebben dit nodig om goed te kunnen presteren. Maar als medewerkers de controle over deze werkdruk verliezen kan deze werkdruk omslaan in ongezonde werkstress. Vaak komen werkgevers pas in actie als het verzuim te hoog wordt. Het is daarom belangrijk om aan de voorkant te investeren bij het creëren en behouden van werkplezier. Zorg ervoor dat  medewerkers goed in hun vel zitten en graag naar hun werk gaan. Dit kun je o.a. doen door:

  • Regelmatig complimenten geven / waardering tonen;
  • Geef verantwoordelijkheid;
  • Opties bieden voor persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling;
  • Zorg dat werk en privé beter op elkaar aansluiten;
  • Regelmatig een open en eerlijk gesprek voeren over de werkrelatie;
  • Zorg voor ontspanning op het werk;
  • Zorg voor een goed personeelsbeleid;


Zie je als werkgever onderstaande signalen bij een medewerker? Neem dan direct actie. Deze kunnen duiden op een burn-out of andere (werkgerelateerde) klachten, met kans op (langdurige) uitval:

  • De medewerker voelt zich moe, heeft een lagere productiviteit en komt mat over. Vraag naar de hersteltijd na het werk. Hersteltijd langer dan een uur is een belangrijk signaal dat kan duiden op psychische klachten;
  • De medewerker heeft moeite zich te concentreren, prioriteiten te stellen, is vergeetachtig en maakt het werk niet af;
  • De medewerker wordt steeds cynischer en heeft veel moeite met veranderingen;
  • De medewerker is vaker ontevreden, heeft last van stemmingswisselingen en is sneller geïrriteerd dan anders;
  • De medewerker heeft steeds meer lichamelijke klachten, een eventueel doktersbezoek draagt niet structureel bij tot herstel en beter functioneren;
  • De medewerker meldt zich vaker ziek.

Wilt u meer informatie over hoe je als werkgever kunt zorgen voor meer werkplezier? Neem gerust contact met ons op, we helpen u graag. U kunt ons bereiken op info@dtpersoneelsadvies.nl of op 073-5510886.